Joukkoliikenteeseen lisää vaihtoehtoja
Lahden joukkoliikenne uudistui muutama vuosi sitten, kun kaupunki siirtyi bruttomalliin eli otti joukkiliikenteen järjestämisen omalle vastuulleen ja kilpailutti liikenteen. Silloin Lahti sai uudet kilpailutuksen mukaiset bussit ja vuoroväliä lisättiin. Sen jälkeen ollaan tultu takapakkia ja joitan vuoroja on vähennetty sekä lippujen hintoja nostettu. Nyt pitäisi uudella innolla panostaa joukkoliikenteeseen ja tuoda valikoimaan lisää vaihtoehtoja. Seuraavassa muutama ehdotus mitä joukkoliikenteelle voisi tehdä.
Kaupungin kaikki bussilinjat kulkevat keskustan ja matkakeskuksen kautta, joten matka esimerkiksi Mukkulasta Ahtialaan kestää huomattavasti kauemmin bussilla kuin autolla. Tämä ei paranna joukkoliikenteen houkuttelevuutta, joten Lahdessa olisi hyvä harkita, että osa bussilinjoista kulkisi ytimen(keskustan kautta) sijasta kehää pitkin, jolloin voitaisiin nopeuttaa eri alueilta siirtymistä ja antaa enemmän erilaisia vaihtoehtoja liikkumiseen.Toinen tärkeä kehittämisen kohde on lippujärjestelmä ja erilaiset lipputyypit. Nyt jo on käytössä lasten, aikuisten ja opiskelijoiden lippu, mutta nämä ovat vaillinaisia, koska opiskelijalippu on tarkoitettu vain alle 26 vuotiaille opiskelijoille, joten lippu ei ole todellisuudessa opiskelijalippu vaan nuorisolippu. Lippu tulisi tarjota kaikille päätoimisille opiskelijoille, koska ikä ei tee opiskelijasta yhtäkkiä rikasta, joten yli 25-vuotias opiskelija voi olla taloudellisesti heikommassa asemassa kuin alle 25-vuotias, joten ei ole mieltä siinä, että lippu on ikäperusteinen vaan sen pitäisi olla tarveperusteinen ja todistettavissa voimassaolevalla opiskelijakortilla.
Opiskelijalipun lisäksi eläkeläisille voisi hyvin tarjota alennuslippua, joka olisi esimerkiksi arkisin klo 9 - 15 edullisempi, jolloin tarjottaisiin eläkeläisille edullinen liikkumismuoto silloin, kun liikenteessä on muuten vähemmän väkeä, joten kalusto saataisiin tehokkaampaan käyttöön.
Lahdessa ei juuri ole yöliikennettä, joten sen tuominen tarjontaan voisi olla kokeilemisen arvoista. Yöliikenteen tärkein tarkoitus on kuljettaa matkustajat turvallisesti lähelle kotia, mutta siinä ei ole niin tärkeää miten nopeasti matka sujuu. Yöliikenteen ei ole tarkoitus siis kilpailla taksien kanssa vaikka liikenteen aloittaminen yöllä varmasti vähentäisi jonkun verran taksin käyttöä. Lahteen riittäisi hyvin 2-3 yölinjaa, jotka kuljettaisivat matkustajat kotiin 00-04 välillä noin kerran tunnissa.
Kuvan linjaukset ovat alustavia hahmotelmia, mutta esimerkiksi tuolla tavalla saataisiin helposti lyhyellä kävelymatkalla Lähes koko Lahden alueelle bussiliikenne järjestettyä ja matka keskustasta pääteasemalle ei vihreää reittiä lukuunottamatta veisi 45 minuuttia kauempaa.